דיכאון קל

יוצאים מהדיכאון!
מצבים שונים במהלך החיים עלולים להוביל לדיכאון קל. איך ניתן לזהות דיכאון ולטפל בו.
דיכאון קל, בהגדרה, הוא כאשר מצב הרוח ירוד לאורך זמן, וההנאה ניטלת מפעולות רבות של היומיום. אדם השרוי בדיכאון קל לרוב יסבול מתחושות קשות כמו: עצבות, חוסר טעם בדברים, חוסר כוח, ריקנות, הערכה עצמית נמוכה וחרדה. דיכאון קל עלול גם להתבטא בתפקוד היומיומי- עייפות יתר, הרגשת חולשה, נדודי שינה, קושי בהתרכזות, בביצוע מטלות ופגיעה בזיכרון.people-844213_1920
דיכאון קל יכול להיגרם ממספר סיבות שונות:
• מתח- לפעמים מצב של מתח נפשי גבוה יכול להוביל לדכדוך.
• עומס ולחץ- לפעמים אדם מרגיש בעומס שלמעלה מכוחותיו, הוא לא מצליח להתמודד עם הלחץ הרב שהוא מרגיש שמופעל עליו ומכאן מגיע לדיכאון.
• תופעת לוואי של תרופות מסוימות- ישנן תרופות שנטילתן עלולה לגרום לתופעת לוואי בדמות דיכאון קל.
• מחלות- ישנן מחלות שהוכחו כי השפעתן עלולה לגרום מצב של דיכאון.
• סמים- שימוש בסמים הוכח כאחד הגורמים להיווצרות דיכאון.
• חוסר בוויטמינים- לעיתים מחסור של ויטמינים מסוימים בגוף (כמו B12) עלול ליצור מצב המדמה דיכאון.
• מחלות פסיכיאטריות- כאן הדיכאון מתבטא כאחד מתסמיני המחלה.
מקובל היום לחשוב, שדיכאון קל לא מופיע מעצמו, אלא לרוב מתפרץ כאשר אנו נמצאים בסיטואציה שקשה לנו להכיל אותה, ולרוב מתפרשת לאורך זמן.
חשוב לדעת שדיכאון קל שונה בתכלית מדיכאון קליני.
דיכאון קל הוא מצב זמני שחולף. לפעמים בעקבות היעלמות המצב שגרם להתפרצות הדיכאון, לעיתים יש צורך בסיוע. פעמים רבות סביבה תומכת והכנסת שינוי לחיים מועילים גם הם לסיום הדיכאון.
במצב של דיכאון קליני, לעומת זאת, מדובר בדיכאון שמוגדר כהפרעה נפשית, ולרוב הוא נמשך זמן רב. גם כאשר יש תקופות רגיעה, אין ערובה להיעלמותו לחלוטין. דיכאון קליני לרוב מלווה בתסמינים חריפים. אין להשוות אותו לדיכאון קל.
כדאי לנו להיות ערים ומודעים לקרובים אלינו. סימנים לירידה מתמשכת במצב הרוח, חוסר תיאבון, חוסר יכול לישון, אי חשק לביצוע פעולות שלרוב הם מחשיבים כמהנות (כמו יציאה לבילוי), וחוסר מוטיבציה באופן כללי, צריכים להדליק אצלנו נורה אדומה.
גם כאשר מישהו שאנחנו מכירים שרוי בדיכאון קל אין צורך להיבהל. התרחקות לא תעזור. זה הזמן לתמיכה סביבתית שתסייע לו לצאת מהמצב הדיכאוני בו הוא נמצא. סביבה מעודדת ומחייכת משפיעה לטובה. כדאי לחשוב אילו אמצעים יעילים, כאשר חשוב לזכור שכל בן אדם הוא שונה. אצל כל אחד הדיכאון נגרם מסיבות שונות וכל אחד זקוק לסיוע באופן אחר.
מומלץ מאד, אם ניתן, לנטרל או לצמצם גורמי לחץ ומתח. אם מדובר במצב משפחתי מורכב שניתן להושיט יד, בצמצום שעות עבודה, באאוטסורסינג לצורכי הבית, באפשור שינה טובה ורבה כאשר קיימת עייפות קיצונית.doll-1636128_1920
לפעמים יש צורך בפעולות ממוקדות ופשוטות בלבד כמו שבירת שגרה ויציאה לחופשה של כמה ימים, ביצוע בדיקות דם כדי לבדוק את מצב המאגרים בגוף, יציאה לאוויר הצח, או פעילות ספורטיבית שמזרימה את הדם בגוף ומשחררת אנדורפינים לשיפור מצב הרוח.
כדאי להרבות באמפטיה והבנה, להרבות בשיחות מכילות ומבינות, אך במקביל לא לשקוע בהן, כשהמטרה הניצבת מול עיננו היא החלמה והתאוששות. לכן כדאי לדחוף בעדינות ליציאה גם במצב של חוסר רצון. עצם ההתכוננות- השקעה בבגדים יפים, יציאה לעולם החוצה- כבר משפיעות לטובה.
ניתן גם להיעזר באמצעים חיצוניים כמו תמציות טבעיות לחיזוק, להרגעה, לשיפור מצב הרוח. בכל מקרה, במצב של דיכאון קל, לרוב הרופאים לא ממליצים על נטילת תרופות פסיכיאטריות המיועדות למצב של דיכאון קליני, לפני שמוצו יתר האפשרויות.
לסיום, נזכיר שדיכאון קל הוא מצב זמני שבטיפול נכון חולף.

 

צוות האתר ריכז במיוחד עבורכם 5 סעיפים שחשוב לבחון לפני בחירת מטפל מתאים